Friday, March 23, 2012

Dugaan seorang mommy yang keje....

Salam...
As a career woman and a fully breastfeeding mommy,banyak betul dugaan,cabaran & halangan... Masa yg 24 jam ni macam tak cukup plak.. (Haaaa,baru ko tau!!) Routine hari2 macam tak boleh nak ubah langsung... Full saje! Kalo relaks pun,ada la 2 ari seminggu iaitu : HARI YG ADA PASAR MALAM ngan HARI MALAS MASAK... Ada la masa lebey sikit... Tapi biasanya akan terisi dengan keje2 lain yang terbengkalai macam re-arrange dapur,kemas peti sejuk.... Weekend ada maaf sikit la.. Sebab biasanya kitorg g jalan2 @ balik umah parents n in-laws.. Penat jugak tuh.... :P
Aku nak cite psl dugaan as a fully breastfeeding mommy sebenarnya.. Sejak2 sertai Kump. Ibu2 Menyusu kat fb ni,kemaen banyak tips n info yg aku dapat... Cane nak banyakkan susu,apa petua2 nye,apa common problem psl breastfeeding... Memang banyak ar... Tapi,back to basic la jugak kan... Cane nak banyak susu kalo pumping session kejap2 je... Dah la tak pump lebih 3 jam,mana tak bengkak.. Silap2 boleh t'sumbat tau... Aku nye waktu pump tiap2 ari kat taska : 9.30,11.15 ngn pkl 3.30.. Nasib baik lunch hour boleh balik,masa bebudak tido ar... So,lunch Syura direct feeding je ar... Kadang2 kalo dia tgh tdo masa aku datang,balik taska,pam lagi..
Tapi tu la... Jumlah 'tuaian' tak menentu... Kadang banyak,kadang sikit... Aku dok minum air masak je le.... Lagi banyak aku minum,lagi ok la susu nye nanti...


Paling sedey kalo dah penat2 pam,tumpah pulak.... Perghhhh! Rasa nak nangis... Tapi apa nak kata,salah sendiri la!Poor handling,careless!Cam ni le ha...
Moga2 impian aku nak nyusukan Syura sampai 2 tahun,termakbul.... Amin... Ya Allah,kepadaMu aku berserah...

2 comments:

  1. banyak gak susu inna ek.. org dulu nak smpi 1oz pun xde..

    ReplyDelete
  2. adik:dr syura dlm perut dh niat nk bg susu smpi umur dia 2 thn,insyaAllah....Alhamdulillah,rezeki ada..:)

    ReplyDelete