Saturday, April 30, 2011

Di Awal Kehamilan....Sebab tu aku sensitif sangat!!!!:D

Salam, u ols... Artikel ni aku dapat dari sini... No wonder!!!

Kebiasaannya bakal ibu akan dibayangi perasaan takut terhadap kemungkinan berlakunya keguguran. Ada di antara mereka yang merasakan cemas berlebihan apatah lagi kehamilan tersebut adalah yang pertama. Selain cemas, perasaan dipinggirkan oleh orang di persekitaran juga kerap dirasakan. Ibu hamil mungkin merasa tertekan kerana keinginan untuk terus bercerita tentang kehamilan sedangkan rakan yang lain pula kurang berminat.
Sekiranya ada ibu hamil merasai keadaan sedemikian maka carilah kelompok dari kalangan ibu hamil juga supaya masing-masing dalam meluahkan perasaan dan bertukar pandangan. Selalunya gejolak emosi tersebut merupakan satu pernyataan atau keinginan supaya diri lebih diberi perhatian oleh orang sekeliling terutamanya suami. Ia memang wajar sekali buat ibu hamil. Namun jika perubahan emosi tersebut sudah masuk ke tahap kemurungan maka sebaiknya diawasi.
Kemurungan akan menyebabkan pembuluh darah di rahim mengecut sehingga menyebabkan aliran darah ke rahim berkurang. Sekali gus membuatkan aliran darah ini ke janin berkurang dan janin akan menerima lebih sedikit oksigen dan nutrisi. Selain itu, ibu hamil yang murung juga akan menyebabkan anak yang lahir turut menunjukkan gejala tersebut misalnya hiperaktif ataupun lebih banyak meragam.
So,Puan Rina..Jangan sedey2 sangat...:D Everything will always be fine...

No comments:

Post a Comment