Sunday, February 6, 2011

Ayam masak asam pedas

Salam u ols...
Ari ni tetiba rasa nak share resepi yang khas utk orang2 baru kawen yg tak tau masak cam aku... Kui3!!! Ni resepi paling basic ar... Kalo nak lagi excellent,nanti aku update later.. Aku siap bagi pics skali.. For clearer picture... Bahan2 nye ialah....
Ayam dah siap potong

Air asam jawa

Garam ngan ajinomoto.. (Aji tu optional)

Bawang merah 3 ulas + bwg putih 2 ulas + belacan skt + serai 2,3 batang

Cili yg dah siap blend



Next steps :
Panaskan minyak

Masukkan bawang+belacan+serai yang dah tumbuk@blend tadi

Masukkan cili mesin 2,3 sudu

Tunggu sampai garing,masukkan air asam

Masukkan air dalam 1/2 cawan,nak cairkan kuah.. Tapi jangan banyak2!

Masukkan kunyit serbuk sikit je,nak bagi kaler.. :)  Garam+aji secukup rasa

Masukkan ayam
Tunggu sampai masak
 SIAPPPPP!!! Ni portion untuk 2 orang je ye.... Kalo masak lebih,ramai le boley makan.... Selamat mencuba!!! Kui3!!! 
( Mesti mak aku tacing macing pas baca resepi aku ni... ) :D






No comments:

Post a Comment