Saturday, November 13, 2010

'Cemburu itu perlu'

Hmpph....cemburu...jeles...dengki...iri hati....suma same je la...( ayat cam dlm iklan Fab.. :D )
Aku admit aku ni memang bangsa yang cemburu tak bertempat...Macam omputeh cakap,cemburu buta...hehe!!

Yang kuning tu tempat 'cemburu'
Masa aku kecik,aku memang jeles kalo abah aku ajar orang laen ngaji dulu sebelum aku..Sebab? Sebabnye,kalo aku ngaji dulu,aku boleh terus men beskal pastuh!Kalo lambat turn aku,silap2 petang tuh,aku cuti men beskal...Kadang2 tak dapat pun maen,sebab abang aku,adik laki aku pakai beskal men jauh2...ceh!
Masuk sekolah rendah,aku jeles sebab ada masa2 kawan2 aku yang lagik pandai dari aku dapat attention dari cikgu...Aku ingat lagi,rasanya aku penah cakap ngan Abah, 'Kalo diorang dah pandai,cikgu tak payah la ajar diorang lagi....Kan ramai lagi yang tak pandai...' Betul la ek...Kalau dalam ati ada benda jahat,benda baek pun nampak jahat...hihi!!Kecik2 dah pandai jeles!
Sekolah menengah nye kes.....Masa form bape ntah,aku ni hockey player...form 1,2 camtu kot...Bila asyik jadik reserved je,sape pun bosan...Start la aku memekak tepi padang tuh,mintak kat coach Abang Din,nak maen...sebenarnye tak best sangat pun aku maen...hihi!!Jeles le kata kan..Nak jugak tunjuk skill 'yang ado' tuh...cam hampeh!
Masa kat U,aku jeles sebab ex boipren aku masa tu, (hehe!) tiba2 bersekongkol ngan kawan pompuan aku...Nak rahsia2 kunun...Tapi sebenarnye diorg rahsia2 nak beli birthday present utk aku...Sengal!Tak pasal2 aku tak bercakap 3 ari...
Dah keje,kes lebih kurang mcm masa sekolah rendah..Tapi,dah besar kan..dah tau dah jeles yang negative ke positive...Build up a mind set...Pastu,aku ok...
Bila kawen ngan mihubby,cemburu seorang isteri pada suami....Biasa la...Kena la ada sikit2...Kalo takde langsung,baek tak payah kawen...Kan???? :D
Tapi sebenarnya,dalam ati aku sekarang ni ada cemburu laen yang aku tengah pikir...
Kalo sampai masa aku pegi,cukup ke amalan aku nak bawak jumpa Dia? Cemburu nye aku pada sape2 yang tau nak grab all oppurtunities to be beside Him in Heaven....Ntah la...Sayu ati aku nih....
Cemburu nak rebut syurga Nya...Bukan setakat syurga dunia yang aku cipta sendiri...

'Sesungguhnya Allah itu memiliki sifat cemburu dan orang2 beriman juga memilikinya. Ada pun rasa cemburu Allah adalah apabila Dia melihat seorang hamba yang mengaku beriman tetapi melakukan yang haram'
                                                                                                Hadith Riwayat Al-Bukhari dan Nasa'i 

Ya Rabb..
Ku pinjam kekuatanMu..

No comments:

Post a Comment