Friday, November 26, 2010

Nape kita sedey...?

Salam u ols...
Penah rasa sedey? Kalo korang cakap jarang2 rasa sedey,gud! Tapi kalo korang cakap,tak penah,pembohong sangat le tuh... Ari ni emosi sedikit terganggu... Missing my parents kot... Mak abah g Perak je... Bukan g Pari... Huhu! In fact aku dah nak dekat 2 minggu kot tak jumpa diorang since raya aji... Jumpa sehari dua,pastu dah balik Kajang balik.. Next week dah start keje kat An-Nur tu,memang sebulan skali je la kot balik Melaka nye..
My heart n soul,Enche Abah ngn Puan Mak

Cite pasal sedey... Sedey ni buleh buat kita nangis cam nak rak,boley buat kita lagi tension,emosi cedera... Kan?
Pic courtesy from Google


Sedey jadik on so many reasons.... Such as :
1. Loosing somebody u knew well.. Ini loosing level 1 ar.. Tak bape nak sedey sangat... Contoh cam schoolmates,classmates,roommates,housemates... Part ni aku memang kalah... Boley nangis t'esak2 le kira nya...Loosing somebody yang passed away,lagi seksa.. So far,aku tak penah lagi la kna cam ni... Sebab setakat ni,aku boleh control lagik... Aku kan penuh kasih sayang... Ehem!
2. Being apart....  Kalo ada boipren/gelpren,break off.. Kalo ada kawan rapat,tiba2 putus kawan.. Cam tu ar lebey kurang.. Based on experience aku,ada orang yang boleh merana sebab break off dengan chenta hati yang bergelar boipren@gelpren.. Elloooo!! Its not the end of the world ok! Video Cat Steven ni aku dedicate pada exboipren aku dulu... Cewah! Sebab dia suka lagu ni.... Huhu!!
3. Rasa terabai oleh orang2 keliling.. Which means,kadang2 korang really need a bit of attention,but no one bother... How sad...
4. Rasa tak dihargai...
5. Rasa sunyi.... Rasa kosong....
6. Rasa cam,macam2 la....
Sebenarnye,aku rasa benda ni kita boley panggil paranoid kot... Takut,risau tak bersebab.... Kita rasa orang kata kita macam2 sedangkan nothing happened... Takde orang pun yang abaikan korang... Takde sape pun yang tak appreciate korang.... Takde sorang pun yang pinggirkan korang.. Masa kita sedey,sometimes we need a space to be alone,kan? Really need a very peaceful and calm situation and place... Dont need  stranger standing next to you... Dont want people keep on asking why... Tak mo orang sebok2 nak amek tau masa tu sebab kita rasa takde orang paham apa kita rasa masa tuh.... But,kita betul2 nak 1 benda jek ms tu... A very warm,sincere hug... Just a hug.. Kita mesti rasa cam secure masa tuh... Kan???


Memang ada masa2 kita sedey ngan orang2 yang paling kita sayang.... Kalo adik beradik,kadang2 terasa hati... Kalo ngan mak ayah,kadang2 terkecik ati... Kalo ngan spouse ke,kadang2 rasa cam ntah ape2... Yang penting,hati mau kuat! Jiwa mau teguh!! Iman mau stabil!!! Ni doa untuk dibaca masa kita sedey...Aku amek dari blog sorang hamba Allah ni... 

Ya Allah,sesungguhnya aku adalah hambaMu,anak kepada hambaMu,anak kepada hamba perempuanMu,ubun-ubunku ditanganMu,terlaksana keatasku hukumanMu,dan adil kehakimanMu terhadapku,aku memohon kepadaMu,dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu,atau Engkau turunkan dalam kitabMu,atau Engkau telah mengajarkan kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaibMu disisiMu,jadikanlah Al-Quran penenang hatiku,cahaya didadaku,penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.....

Ya Rabb..
Ku pinjam kekuatanMu..

2 comments: