Monday, November 15, 2010

Makan!!!!yeayyy!!!

Ujan ni kat sini...Dah bape ari dah asyik ujan petang jek...Bila ujan,lapar la kan?!Bila lapar,best cite pasal makan2 ek...Meh nak cite pasal masak2 ni...
Dari semalam dah plan nak masak sup...Oleh kerana Puan Nazrina ni terlalu expert bab masak2,Puan Nazrina terpaksa la dengan rendah dirinye mengSMS Mak Puan yang terchenta...Mintak resepi!Huhu!!
Tu le...Memuda dulu takmo belajar!!Hambek ko!!!
Ari ni,dengan jaya nye,aku telah pass masak sup daging,sambal telur,ngan sayur sawi...Eceh!Cam banyak jek...Makan 2 orang je..So,masak untuk portion for 2 la... :D
* Gambar2 ni aku pinjam kat Google...Huarghh!!Takkan la aku nak upload pic benda2 yang aku masak...Malu le!!Hehe!!!

Sup tulang

Sambal telur

Korang penah dengar petua pasal masak2 ni?

1. Kalo nak masak sup tulang ke sup daging ke,masa tengah rebus tu,masukkan le sudu ke garfu ke sebatang dlm periuk tuh..Kalo korang masak sekawah sup tu,ko masukkan la suma sudu2 yang ada kat umah...Hehehe!!Ini petua untuk cepat empuk kan daging tu....Kalo tak empuk2 jugak,korang empuk kepala sendiri ngan periuk tuh..

2. Kalo nak buat tapai,lagi complicated...Ati mau baek,jiwa kena bersih..eceh!Ni petua Ibu mertua aku bagitau...Orang dulu2,lagi teruk..Kalo nak wat tapai tuh,tak boleh dok dapur...Kena dok jauh2 dari orang...G wat tapai tu kat serambi tu ha...Camtu le kecoh nye...Pastu,kalo ada orang mulut jahat2 berangan nak wat tapai,99% tapai tu tak jadik!Masam la,tak elok la,suma2 la...Yang konpem nye,kalo orang molot puaka,konpem tapai dia tak jadik!Kalo yang buat tu hati suci murni pun tokleh dok dekat2 ngan orang yang molot jahat ni....Nanti effect pada tapai tu...Ala2 t'kenan le konsep nye...Tau t'kenan?Cam orang pregnant,tak boleh tak suka 1,1 benda tu teruk sangat..Nanti kenan kat anak yang dalam perut tuh...

Gambar ni pun aku amek kat Google
Ada lagik petua??Nanti aku update kendian ye....Nak kena refer kat Mak ngan Ibu mertuaku!Tata!Titi!Tutu!!

No comments:

Post a Comment